Zomerwat?

Zomerschool Vlaanderen zal per graad een educatief aanbod aanbieden over verschillende onderwerpen zoals taal, wiskunde en wetenschappen.

Het project wordt ondersteund door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin Dalle, en de VRT. Met Zomerschool Vlaanderen willen de initiatiefnemers, de openbare omroep en de kabinetten Weyts en Dalle extra ondersteunend educatief aanbod brengen naar een leeftijdsgroep die door de coronacrisis op onderwijsvlak erg getroffen is. Deze virtuele zomerschool zal hierbij niet pogen de gemiste lessen te vervangen, maar zet er vooral op in om leerlingen op een leuke manier zo goed mogelijk voor te bereiden op het volgende schooljaar. De lessen van Zomerschool Vlaanderen worden ook permanent en gratis toegankelijk gesteld voor kinderen, ouders en scholen. Al het materiaal wordt ook ter beschikking gesteld op platformen voor leerkrachten zoals KlasCement en Het Archief voor Onderwijs, zodat het later gebruikt kan worden in de klas.

Zomerschool van Vlaanderen: wat waar hoe?

Vijf jaar geleden bedachten oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn het volgende: aan Nederlandse universiteiten worden zóveel interessante colleges gegeven. Waarom is die kennis alleen beschikbaar voor een handjevol studenten? Waarom kan niet heel 't land daarvan meegenieten? Zo gezegd zo gedaan en de stichting Universiteit van Nederland was geboren.

Samenwerking
met leerkrachten 
en experten

Leerkrachten krijgen een centrale rol in Zomerschool Vlaanderen. Het zijn immers leerkrachten die ervoor hebben gezorgd dat de voorbije maanden - met weinig of aangepaste lessen als gevolg van de coronamaatregelen - geen verloren leermaanden waren. Bovendien zijn zij de grootste onderwijsexperts. Speciaal voor Zomerschool Vlaanderen schoven leerkrachten Dieter Janssens (1ste graad), Dorien Nagels (2e graad), Siham Taibi (2e & 3e graad) en Julie Houtman (3e graad) al hun vakantieplannen opzij: zij zullen de kinderen op een frisse manier doorheen de lessen gidsen. De leerkrachten staan er uiteraard niet alleen voor. Zij worden ondersteund door een team van deskundigen met elk hun eigen expertise:

  • Riet Jeurissen: Expert Nederlandse taaldidactiek en taalbeleid
  • Liese Missinne: Lector pedagogische wetenschappen Arteveldehogeschool
  • Kristel Vanhoyweghen: Onderwijsonderzoeker Expertisecentrum voor Effectief Leren (Thomas More)
  • Pedro De Bruyckere: Onderzoeker aan de Universiteit van Leiden
  • Stefan De Clerck: Thomas More Hogeschool onderzoeker en oud-onderwijzer
  • Astrid Geudens: Onderzoeker Taal- en Leesdidactiek Thomas More Hogeschool
  • Nele Mertens: Leerkracht en Programma manager curriculum Future Nl
  • Tim Surma: Research Manager Expertisecentrum Effectief Leren (Thomas More)

Meer weten? Mail naar info@zomerschool.vlaanderen

Mogelijk
dankzij